Alla inlägg under december 2018

Av MissIda - 18 december 2018 06:17

I natt kl 23:35 är det exakt 6 år sen vår minsta tjej föddes <3
Hon kom välplanerad och fullbordade vår familj :-)
En glad tjej med mycket skapar glädje.
Vetgirig och påhittig.
Snäll och kelig.
Tjatig och ihärdig.
Och en vilja utav stål!
Driver sina föräldrar till vansinne ibland, precis som det ska va ;-)

Om 30 min ska här sjungas och det är beställt Happy Birthday av födelsedagsbarnet.

Så på med era hörselskydd för vackert...det kommer det inte bli ;-)

Av MissIda - 17 december 2018 22:40

Nerbäddad och trött.

Min minsta överraskade med att kunna läsa jätte fint ur godnatt boken vi börjat läsa. Tre meningar klarade hon med både korta och långa ord :-)
Stolt mamma nu <3
Imorgon blir hon 6 år det lilla trollet!

Kvällen har bestått av att kolla in en serie på Netflix
Tidlands, verkar riktigt bra.
En serie i min smak.

Nu är ögonlocken tunga.
Tack till alla som kollat in min blogg idag och orkat läsa om alla mina funderingar :-)

Natti natt

Av MissIda - 17 december 2018 17:56

En annan grej som helt vänts upp och ned på grund av den här ångesten jag lever med.
Att äta, usch jag mår så dåligt av det!
Idag fick jag inte i mig något annat än kaffe fram till kl 13. Då lyckades jag äta två kokta ägg och en avokado....

Jag tycker det är jätte jobbigt (för det mesta) att laga mat eller komma på vad vi ska ha och när det väl är klart så smakar det inte eller så får jag inte i mig nått av värde ändå.

Ikväll åt jag dock ordentligt ihop med den stora tjejen, problemet blir bara då efter när jag som i kväll fått i mig lite lite för mycket än vad magen numera är van vid att jag får ångestpåslag...
Pulsen är hård, det kryper i kroppen och tankarna börjar flyga runt och jag har svårt att vara still.
Alla ljud, höga som låga blir en plåga och min irritations nivå sjunker drastiskt!

Tänker flera gånger att jag ska gå och kräka upp allt så jag blir av med ångesten. Det är så fruktansvärt frestande att jag får kämpa emot med varje liten muskel och viljestyrka jag kan uppbringa för att inte gå till toaletten och köra fingrarna i halsen.

Socker är en annan del som jag inte klarar längre, det kan vi visserligen se som något positivt men fy fan vad gott det hade varit med en stor söt chokladkaka!!!!

Nog gnällt om detta ;-)
Men nu har jag skrivit av mig om det med :-)

Hepp hepp!

Av MissIda - 17 december 2018 16:36

Jag började på en liten lista innan idag om vad jag har för önskemål med mitt liv.
Att bli modigare var en önskan jag nämnde innan och skrev lite om.
Det finns ju rätt mycket jag vill bli modigare på som att t.ex:

Stå upp för mig själv - inte backa om jag verkligen inte vill eller kan något någon annan ber mig om.

Våga prova nya saker - kan va allt från träningsform till maträtter eller mode.

Säga hur jag verkligen mår - om någon frågar, varför ljuga för deras skull?

Ja och säkert fler :-)

Men jag har även kommit på att jag vill lära känna ett nytt jag.
Alltså, den här ångesten och utmattningen har ju ändå lärt mig en hel del om mig själv som jag nu måste ta vara på/ändra på för att inte göra samma misstag om och om igen.

Jag ska lära mig att lyssna på mig, hitta ett sätt som passar för mig både i arbetsliv och vardag så att jag kan må bra och leva ett liv med min familj som vi alla fyra förtjänar.
Finna stunder då jag kan andas, vara bara mig. Strukturera upp dagen, finna tid för återhämtning, göra saker som en familj och saker med bara mannen.

Detta är en jätte stor utmaning och det kanske inte blir rätt den första gången eller den andra men tillslut ska jag väl hitta det som gör allt i mitt liv hållbart och njutningsfullt.

Det där ordspråket: Fånga dagen är kanske inte så dumt ändå, eller? :-)
Kan ju va värt ett försök iallafall.

Av MissIda - 17 december 2018 15:07

Den 1/1 blir det att gå tillbaka till jobbet.
Läkaren ringde idag och h*n menar på att jag kan börja jobba igen. Ingen mjukstart eller så utan jag ska tillbaka på mina 80% med en gång....

Jaha, då så!?!?
Nej jag vet inte, kändes lite sådär ska jag säg. Trodde ju faktiskt att jag skulle få börja efter vad jag känner att börja med och inte efter vad läkaren tror och tycker efter att ha pratat 5 minuter med mig i telefon och läst lite snabbt vad min samtalsterapeut skrev för två veckor sedan.
Vi ökar medicinen så kommer det gå hur bra som helst tyckte h*n....

Mmmuhmm så så är det.
En sak vet jag iallafall, detta var inte på min önskelista :-/

Av MissIda - 17 december 2018 06:34

Vet inte riktigt vad det är med mig idag.
Känns som jag har så mycket jag vill skriva om. Jag har dock ingen plan eller tanke med det jag skriver, det bara känns som att detta! Detta ska få komma ut! :-)

Finns så mycket jag önskar här i livet som börjat komma upp till ytan.
Jag har alltid hållit undan mina önskningar för att tillgodo se andras så har liksom glömt bort att jag faktiskt har egna önskemål...

Tillexempel skulle jag vilja bli modigare, våga fråga vad andra menar ibland när de talar och jag får den där klumpen i magen att det var något de menade illa mot mig.
Jag är en sådan som grubblar och överanalyserar vad folk säger och hur deras kroppsspråk stämde överens med det de sa eller ej och det blir lätt att jag missförstår vad andra egentligen menade och jag på något sätt sårar mig själv genom att inte dubbelkolla med dom om jag förstod dom rätt i den situationen.
Blev kanske lite invecklat men några av er förstod nog hur jag menade eller känner igen sig själva i det.
Detta är ju även något som många med ångest lider av och gör dagligen med de flesta människor de möter, vänner bekanta, familj eller främlingar. Vi överanalyserar samtal och kroppsspråk så du som kanske lever ihop med eller har en i din närhet med ångest bör verkligen tänka över detta och vara extremt tydlig med vad du verkligen känner och menar i samtalet med den personen.

Jag får ta fler önskningar på listan senare.
Nu kallar vardagen tillbaka mig till livet här och nu :-)

Av MissIda - 17 december 2018 06:05

...jag inte kan sova.
Idag vaknade jag 04:45.
Det är inte jätte tidigt jag vet, finns många som stiger upp då eller tidigare för att gå till jobbet men ändå.
Ringer inte klockan så hade det ju varit skönt om man fått sova tills man känt sig utvilad.
Iallafall, nu är jag ju uppe då.
Varit ute med hunden och sopat av snön från bilarna. Ja ni hörde rätt!
Vi här nere i söder har med fått lite av ?lappmöglet?
Hahahaha
Nej då, jag njuter av snön så länge vi får ha den (typ till i eftermiddag)

Hunden är som tokig och tycker inget är roligare i livet än att få ut och leka i snön :-)

Barnen var ute en lång stund igår på kalaset och gjorde de största och tyngsta snökloten i världen!!!
De var så tunga att jag fick in och hämta en vuxen till för jag kunde inte själv rulla och lyfta dom.
Eller kanske jag bara är svag???
Mest troligt :-)

Jaha, sista dagarna i skolan nu då för barnen innan jullovet. Den stora längtar ihjäl sig och hon behöver verkligen en paus ska jag säg.
Stackars tjej, bara åk 4 och redan skoltrött...hur ska det sluta?

Nya krafter 2019!

Ja det skulle nog jag behöva ta fasta på med.
Idag ska läkaren ringa och vi ska diskutera medicinerna och hur de verkat.
Får se vad hon säger men jag är inte 100 nöjd än.
Sjukskrivningen går ut nu den siste december med och det gör mig oroligare än allt annat.
Jag var på ett besök på jobbet för några dagar sen och det gick inte bra kan jag säg.
Ångesten kröp i kroppen och jag tappade både tid och rum. Var helt slut när jag kom där ifrån (1timme var jag där)
Nej fy!

Oj! Det blev mycket som kom på ?pappret? så tidigt idag...
Får väl räcka med pladder nu då ;-)

Godmorgon på er!

Skulle behöva va mer som Wonder Women

Av MissIda - 16 december 2018 20:14

Äntligen börjar Julstämningen komma över mig.
Lite fix kvar för mig och tjejerna i veckan men sen kan vi nog bara vänta på att allt firande ska dra igång.

Det är både på gott och ont det där med julen.
Ibland skulle jag bara vilja få va men sen å andra sidan så har vi barnen som såklart vill att det ska firas lite extra.
Att vara vuxen och inte alltid bara få göra som man själv vill kan va rätt frustrerande. Alltid är det någon annan som man måste tillfredsställa.

Nåja nu känns allt mysigt här hemma iallafall.
Granen är klädd, mina doftljus får brinna på kvällarna och de få julprydnader vi har är framme


Detta är några av dom :-)


Godkväll säger jag inne från julgranskulan ;-)

Ovido - Quiz & Flashcards